يکشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٧ فارسي|عربي
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
میدان آزادی - تهران
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

فراخوان هفتمين جشنواره بين المللي مد و لباس فجر

1.       بین الملل:

بخش بین‌الملل با رویکرد پژوهش‌محور به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت می‌کند.

 طراحان کشورهایی که لباس‌های آن‌ها از نظر دینی و فرهنگی با لباس‌های ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرم‌های پوشش، بررسی چگونگی اندیشه‌ در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های طراحان با حضور کار‌شناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بین‌المللی و آسیب‌شناسی طرح‌های موجود فعلی در جامعه، مهم‌ترین اهدافی است که این کمیته دنبال می‌کند.

اهداف مورد نظر در این بخش

۱ معرفی دستاورد‌ها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان

1.       آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس

2.       انتقال دانش و تجربه در حوزه‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور

3.       آماده‌سازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصه‌های تخصصی و بازارهای بین‌المللی حوزه مد و لباس

4.       ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

 

6 سازمان انجمن ها و موسسات هنری مد و لباس:

در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد ولباس کشور سیاست هویت‌سازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه‌ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی راه‌اندازی انجمن ها و موسسات فرهنگی_هنری،اتحادیه ها ودستگاه های عضو کارگروه  مقرر شد این مراکز به صورت مستقل در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.

الف:

دستگاه های دولتی و نهادهای غیر دولتی فعال در حوزه مد ولباس کشور و عضو کارگروه ساماندهی مد ولباس و نهادهای مرتبط و یا بهره منداز خدمات این حوزه با ارایه در خواست و تایید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند داشت.

ب : معیارهای حضور در بخش موسسات و انجمن های هنری

  • داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس
  • فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین‌شده
  • ارائه طرح‌های مناسب براساس ماموریت‌های اعلام‌شده
  • دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره
  • برنامه‌ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی

 

ج: برگزارکنندگان رویدادهای مد ولباس که در طول سال و با مجوز و هماهنگی کارگروه ساماندهی مد ولباس اقدام به برپایی رویدادهای مرتبط بصورت ملی و استانی نموده اند

 

 

7 استان ها و اقوام :

در این بخش هر یک از استان ها می توانند در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره فجر استانی خود اقدام نماید.

و انواع لباس های سنتی ،بومی و دستاوردها و طراحی های مد ولباس خود را ارایه دهند.همچنین علاقمندان می توانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد ولباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند.علاوه بر آن شرایط حضور کلیه فعالان مد ولباس کشور در هفتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در تهران مهیا می باشد و بمنظور ثبت نام در کلیه بخش های می توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.

دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با در نظر گرفتن شاخص های زیر نسبت به انتشار فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند.

  • طراحی، تولید و عرضه لباس‌های محلی و کاربردی
  • طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباس‌های محلی و کاربردی
  • نمایش چرخه تولید لباس‌های سنتی به صورت عملی و عینی
  • معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
  • نمایش کتب مرتبط، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و کتاب‌شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
  • نمایش مجموعه مقالات و گزارش‌های تخصصی مد و لباس.

 

8 شرایط و مقررات عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی( فروش غیر متمرکز)

همزمان درسال اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت های داخلی هفتمین جشنواره بین امللی مد ولباس فجر با همکاری و همیاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها ، اتحادیه های عضو کمیسیون تولید وتوزیع کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور وهمچنین اتحادیه های صنفی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام می نمایند و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.

مراکز توزیع محصولات اسلامی_ایرانی از طریق سایت جشنواره و اعلام عمومی به اطلاع اقشار مختلف مردم خواهد رسید.

علاوه بر فهرست قبلی تایید شده دارندگان نشان با افتخار ساخت ایران در سراسر کشورمتقاضیان می توانند با مراجعه به اتحادیه های استانی مشمول طرح ، ادارات کل فر هنگ وارشاد اسلامی استان ها و سایت جشنواره در این طرح ثبت نام نمایند.

بخش های جشنواره

1.       طراحی(مسابقه و نمایش)

1.       طراحی لباس

2.       طراحی پارچه

3.       طراحی جواهرات و زیورآلات

4.       طراحی کیف و کفش

5.       مسابقه زنده طراحی لباس

2.       علمی، دانشگاهی

1.       رقابتی

2.       غیر رقابتی

3.       صنعت و فناوری های نوین

4.       بین الملل

5.       سازمان ها، انجمن ها و موسسات هنری مد و لباس

6.       استان ها و اقوام (بصورت غیرمتمرکز در سراسر کشور)

7.       شرایط و مقررات عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی( فروش غیر متمرکز)

 

 

 

بخش های جشنواره

مقدمه:

نهال نوپای جشنواره مد ولباس فجر به هفت سالگی خود قدم می گذارد. از پس این راه و در این زمان کوتاه نتایج گرانسنگی حاصل شده که آن را به مثابه درختی تنومند وپرثمرتبدیل کرده است.

مدو لباس بصورت یک نماد بصری فرهنگی ، اجتماعی قدرتمند در جامعه عمل می کند. مد بر اساس تفکرات فرهنگی ، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می شود گر چه حوزه مد دارای دامنه گسترده ای است اما محصولاتی مانند لباس ، زیور آلات ، کیف و کفش و ملحقات آنها یکی از مهمترین شاخص های آن قلمداد می شوند .ایجاد و انطباق معرفی این نمادها با فرهنگ غنی ایرانی توام با آموزه های دینی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است . تا پیش از این نگاه صنعتی صرف به این مقوله موجبات بی توجهی به ابعاد اصلی مد ایرانی و اسلامی را فراهم ساخته و معیار در موضوعات دیگر جستجو می شد. این در حالی است که حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و ترویج الگوهای بومی و ملی از طریق مد سازی از اصلی ترین شاخص های توسعه فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود . اجرای این مهم و پرداختن به آن روش های گوناگونی را در برداشته که یکی از مهمترین آنها برگزاری جشنواره مد و لباس فجر است .

ارایه الگوهای جدید و تبیین مد ایرانی و اسلامی، بازتعریف هویتی لباس،ترسیم ضرورت ها و اهمیت چند وجهی مد ولباس، انسجام بخشی فعالیت ها و شناسایی ظرفیت های گسترده از نتایج این فعالیت ارزشمند است.

ایجاد نگاه تخصصی، گام برداشتن به سمت رفتارهای حرفه ای، مد سازی ایرانی _اسلامی از دیگر دستاوردهای جشنواره بوده است.

هویت بخشی به رویدادهای تخصصی از طریق انتزاع فعالیت ها، از دیگر ثمرات این رخداد ملی است .

نگاه بلند و اجرای حرفه ای و ثمر بخشی بیشتر این فعالیت ها از مهمترین ضرورت هاست. انشاءالله با تلاش تمامی دست اندرکاران این مهم فراهم خواهد شد.

اهداف:

  • بستر سازی،  بکارگیری و اشاعه نمادها، نشان ها و مولفه های هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی
  • معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک  به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار
  • ارج نهادن چهره‌های ماندگار هنر ، مد و صنعت لباس و نساجی و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی
  • زمینه سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش های تخصصی و میان رشته ای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان
  • نشان دادن ظرفیت های حوزه صنعت مد، پوشاک و نساجی

 

طراحی (مسابقه و نمایش)

1.       طراحی لباس:

الف: رقابتی

شرکت کنندگان با عناوین زیر در هر بخش مسابقه و نمایش می توانند شرکت نمایند.

1- طراحان مستقل

2- لباس های تولید شده (تن پوش جامع)   کاربردی

* تن پوش   جامع   لباسی است که دارای ویژگی های

                   ج = جنس مناسب            الف= امنیت            م = مد        ع = عام   باشد.

نگاه راهبردی بر این استوار است لباسی که به تولید انبوه رسیده و به تن مردم ما می نشیند می باید جنس مناسب داشته و امنیت پوشش را تامین کند، طبق مد روز باشد و مورد مقبولیت عموم مردم قرار بگیرد.

شرایط شرکت در مسابقه

1.       ارسال تصاویر طرح اجرا شده به صورت رنگی د رقطع A4 از سه زاویه (روبه رو- پهلو پشت) به همراه دو تصویر از مراحل اجرای کار (برش و  دوخت) الزامی است.

2.       استاندارد سایز لباس ها می بایست بر مبنای سایزهای 38-40 زنانه و 50-48 مردانه باشد .

3.       آثار ارسالی می بایست برای اولین بار در رویدادهای رسمی ارائه شده باشد. در صورت عدم توجه به این بند درهر مرحله از نمایش و مسابقه اثر مربوطه حذف خواهد شد.

4.       درآثار ارائه شده توجه به فرهنگ و  آناتومی پوشش حائز اهمیت است.

5.       توجه به عنصر خلاقیت درطرح های ارائه شده از ویژگی های لازم می با شد.

6.       هر طراح یا تولید کننده می تواند حداکثر با 3 اثر درهر بخش مسابقه شرکت نماید.

7.       برای هر اثر ، مشخصات اثر و سایر توضیحاتی که طراح برای طرح مورد نظر ضروری می داند ارائه شود.

8.       آثار ارائه شده توسط هئیت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به نمایش جشنواره راه خواهد یافت.

9.       طرح های ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.

10-داوری در گروه طراحان مستقل و لباس های تولید شده دارای ویژگی های خاص خود بوده و مجزا انجام می شود.

11-رعایت ضوابط و شاخص های طراحی و تولیدوتبلیغ در لباس اجتماع بانوان

معیارهای تخصصی طراحی لباس

  • در نظر گرفتن نگاه حرفه ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
  • خلاقیت ، نوآوری و ا بتکار در طرح و تناسب رنگ
  • روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس
  • د قت درانتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس
  • استفاده از متد های الگوسازی روز، برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده
  • استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت بر اساس پارچه و متریال مورد استفاده
  • استفاده از فناوری های نوین در پروسه تولید
  • استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل درتهیه ی اثر ، امتیاز ویژه خواهد داشت
  • تطابق با شاخص های فرهنگ عمومی و نشانه های اسلامی و ایرانی درامتیاز و بررسی اثر شایان توجه است.

بخش های مسابقه :

1.       پوشاک بانوان

1.       اجتماع

1-1-1 چادر و پوشش سر2-1-1 مانتو و سایر پوشش اجتماع

1.       مجلسی و مناسبتی

2.       مشاغل

1.       پوشاک آقایان

2.        

3.        

 

ب: غیررقابتی

1.       در این جشنواره بخشی با عنوان آزاد با حضور طراحان حرفه ای و دارندگان خانه های مد(مزون ها) که تمایل به ارایه و نمایش آثار خود در بخش خارج از مسابقه دارند، اختصاص یافته است.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه و سوابق افراد نسبت به حضور و یا عدم حضور متقاضیان تصمیم خواهد گرفت.

ارایه آثار بصورت مجموعه (کالکشن) حداقل دارای پنج طرح پس از احراز و تایید حضور الزامی است.

1.       ویترین ملی"

طراحان و تولید کنندگان حرفه ای دارای برند،که آثار آنها با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده است در این بخش شرکت خواهند کرد.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه متقاضیان و ظرفیت موجود تصمیم میگیرد.

 

1.       طراحی پارچه:

بمنظور بهره گیری هنر طراحی پارچه در تولیدآن و همچنین همگامی طراحان و صنعت گران حوزه پارچه و اتکا به افزایش باور ملی در الگوو طرح های پارچه ایرانی و استفاده از جدید ترین تکنیک های رایج رقابت فعالان این حوزه به منصه ظهور خواهد رسید.

طراحی پارچه با رایانه:

 باهدف همگامی اموزش دانشگاه با بخش صنعت و استفاده از پارچه طراحی شده در سیستم های رایج چاپ در کارخانجات. تحویل پرینت با کیفیت با ابعاد ارائه شده در فایل الصاقی کافی میباشد، ارائه نمونه چاپ شده بر روی پارچه الزامی نیست.

 طراحی پارچه با دست:

 باهدف  شناخت و استفاده از نقش مایه های ایرانی و کاربرد انها در انواع پارچه بمنظور ارایه  طرح ها در بخش صنعت. تحویل پرینت با کیفیت با ابعاد ارائه شده در فایل الصاقی کافی میباشد، ارائه نمونه چاپ شده بر روی پارچه الزامی نیست.

 طراحی پارچه و تکنیک:

 در این بخش انواع  تکنیک های ایجاد نقش، چاپ ها ی دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازی ها  قابل ارایه خواهد بود  و محدودیتی در متراژ و ابعاد وجود ندارد.

شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه

1.         طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک انواع پوشاک ا


١٤:٤٥ - 1396/11/04    /    شماره : ٦٩٧٠٨٤    /    تعداد نمایش : ٢٤٨







جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
پرتال امام خمینی (ره)

پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري

رياست جمهوري

بنیاد سعدی

دانشگاه پيام نور - نمايندگي قطر

کتابخانه دیجیتال پیام نور

دبیرخانه انجمن اندیشمندان ایران و جهان عرب

سفارت جمهوري اسلامي ايران -دوحه

تقريب

وب سايت اي فيلم

سايت حج و زيارت

مدارس ایرانیان در قطر و بحرین

ایرنا

islamic school

کتابخانه سازمان

سازمان بیمه اجتماعی

سال حمایت از کالای ایرانی
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 1213047
Visitorsofday : 14
Visitorsofpage : 1519348
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.5312

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت